E-learning i hverdagen

Vi har efterhånden erfaret, at e-learning og digital læring er blevet en mere udbredt metode til at videndele og som understøtter kompetenceudviklingen.

Vi ser en stor forskel i forhold til brugen af e-learning i organisationerne. Der er flere faktorer, som er årsagen til forskelligheden:

  • Hvilket faglig område drejer læringen sig om?
  • Er e-læringen et dialogisk eller instruktionelt værktøj?
  • Indgår e-læringen som en del af et uddannelsesforløb eller er den et uddannelsesforløb i sig selv?
  • Hvem er målgruppen?


I et forsøg på at indfange eksempler på brugen af e-learning-kurser, vil vi løbende undersøge vore kunders tilgang til digital læring i en organisation.

Mærkbart kvalitetsløft - en historie fra det virkelige liv

09-10-2018 - Hans Martin Schlaikjer-Petersen

Vi har været til statusmøde på Jobcenter Sønderborg, hvor de har haft jobcenter-konceptet i drift i over et år

Der var ikke nødvendigvis vild begejstring at spore blandt de ansatte på jobcenteret i Sønderborg tilbage i efteråret 2017, hvor de blev introduceret til det nye e-learning-koncept i Jobnet-CV.

En reaktion lød bl.a. således: ”Det er vel blot endnu et IT-værktøj i rækken”.

Det skulle dog hurtigt vise sig at være noget, der i stedet skabte værdi i dagligdagen. Ja, arbejdet med den enkelte borger blev faktisk både mere indholdsrigt og effektivt, og i dag melder Sønderborg sågar, at der i medarbejderstaben er kommet en generel begejstring over konceptet.

Det letter ganske enkelt arbejdet i hverdagen, og der er stor glæde over de mange brugbare CV’er, der nu er fremkommet i CV-databasen.

Konkret får sagsbehandlerne mere tid til det individuelle og fremadrettede arbejde. Når borgeren har gennemført e-learningen, er de langt med CV’et, og det bliver bare sjovere, når det er sådan. I Sønderborg går de så langt som til at sige, at hvor de før sad med 2 ud af 10 brugbare CV’er, der kunne matches med virksomhederne, sidder de i dag med 9 ud af 10. Med andre ord er 90% af alle CV’er nu brugbare.

I Sønderborg er de selv stolte og egentlig også lidt overraskede over de gode resultater, de har opnået med e-learning-konceptet. Som sidegevinst fortæller de ydermere, at de nu fremstår som en mere professionel rekrutterings- og samarbejdspartner, end de gjorde tidligere.

Og hvordan er det så blevet taget imod af borgerne?

Et af de parametre vi måler det på, er gennemførelsesprocenten på det frivillige modul. Når borgeren har gennemført det obligatoriske Jobnet-CV-modul får de en ”digital gave” i form af modulet ”Den gode ansøgning”. Cirka halvdelen vælger at bruge tid på dette ellers frivillige modul, og alene det er bedre, end vi havde turdet håbe på.

Generelt meldes der tilbage, at borgerne finder motivation i guidningen, og de lærer noget nyt. Samtidig tiltaler det borgerne, at de efterfølgende kan bruge modulerne som opslagsværk. Et eksempel på en tilbagemelding fra en borger er:

”Jeg har som jobsøgende lige kørt e-læringsforløbet. Indrømmet, jeg var skeptisk, fordi jeg har været i gang i nogle måneder, og regnede ikke med at lære noget nyt. Alligevel gav det mig motivation og inspiration til at ændre et par ting. Super fint.”

E-learning-konceptet er også en økonomisk god case, hvis der fx sammenlignes på udgifterne til alternative indsatser ved eksterne leverandører. Konceptet er derfor oplagt at tænke ind nu, hvor mange har fået til opgave at tilpasse budgetterne.