Mikromoduler - guide og inspiration

Behovet for læring kan opstå i mange situationer, ligesom graden af læringsindholdet også afhænger af situationen.

Vi har derfor fokus på mikrolæring som et hjælpende læringsmedie, og nedenfor har vi samlet inspiration til hvad indeholdet i et mikromodul kan være - og formen på denne slags læring.
 

E-learning-moduler tænker vi som traditionelle, asynkrone moduler, hvor indholdet er blevet klargjort af fageksperter, og medarbejderen gennemfører modulets indhold via en fastlagt læringsvej. Når sådanne moduler lægges op på et administrationssystem, kan medarbejderens fremskridt trackes, og I kan på den måde følge med i, hvem der gennemfører osv. Denne form for digital læring kan derfor stå i stedet for et traditionelt tilstedeværelseskursus eller som et understøttende supplement hertil.

Mikromoduler er små, digitale læringsbidder på 2-3 minutter, med ét bestemt fokus: Det kan fx være emner fra e-learning-modulet, som I nu strør ud på intranettet eller i jeres omsorgssystem. Det er vigtigt at påpege, at de ikke kan stå alene eller helt erstatte et samlet forløb.

Mikromoduler er derfor hjælp til selvhjælp i den akutte situation, som medarbejderen befinder sig i - en slags "just-in-time" læring. 

Hver ting til sin tid.

Luk

I et onboardingforløb får medarbejderne virkelig meget information i løbet af få dage. Mikrolæring kan bruges til stort set hvad som helst - også til at understøtte intern oplæring af nyansatte.

Nyansatte får mange informationer - nogle hænger ved, andre må gentages over tid. Sådan noget som IT-support, vejledning til IT-systemet eller telefoni er ofte info, der går i glemmebogen - lige indtil medarbejderen står overfor en computer, der driller.

"Hvordan var det nu liiiige…?"

Assens Kommune har bl.a. lavet et introforløb, hvor relevant information bliver opdelt i meget korte emner, så medarbejderne nemt kan finde frem til dem, der kan hjælpe ved IT-problemer. Du kan se et uddrag af mikrolæringen her.

Mikromoduler kan understøtte en "just-in-time" læring, så alle ved, hvordan geden skal barberes.

Luk

På et arbejdsmarked hvor der bliver forventet, at virksomheders medarbejdere konstant udvikler sig, er tilgængelighed alfa-omega.

Viden serveret som små læringsbidder er vejen frem i en travl hverdag - både i konkrete læringssituationer og som info til den enkelte medarbejder.

Mikromoduler kan indeholde hvad som helst - de skal bare gå lige til sagen:

  • Introduktion af jeres nye scanner
  • "How to instrukser" i arbejdsopgaver
  • Punkter fra jeres personalehåndbog

 

Du kan se et uddrag fra Sønderborg Kommunes mikrolæring, hvor de fortæller om, hvorrdan deres medarbejdere opretter en e-Boks, fordi kommunen sender lønsedlerne ad den vej.

Luk

Forestil dig scenariet, som sikkert ikke er ukendt for dig i én eller anden form:

Der står håndsprit i nærheden af frokostbordet - men bliver ikke brugt. Der skal være nogen, der går forrest, og som inspirerer de næste. Med andre ord - der skal et kærligt puf til.

Vi må i gang med at nudge...

Som et led i en awareness-kampagne til bedre håndhygiejne, kan du fx tænke mikromoduler ind:

Der bliver måske lavet plakater, som hænger på toiletdørene, som opfordrer til bedre håndhygiejne. På plakaten er der også en QR-kode, som leder direkte ind til et mikromodul, der fx kan indeholde praktisk instruktion i håndvask, en sjov gimmick eller baggrunden for kampagnen.

Luk